Hardlopen en wandelen
bij JustGoo
Arrow
Arrow
Slider

Hardlopen en wandelen in de zomermaanden: diverse lezenswaardige onderwerpen

De trainingen bij JustGoo gaan in principe altijd door. JustGoo zal zich altijd aan de veiligheidsprotocollen houden en indien nodig ook trainingen afgelasten.

Hardlopen en wandelen en extreme weersomstandigheden:

We hebben het alweer een paar keer meegemaakt deze zomer. Onweer, hevige regen én heel hoge temperaturen.

De weersomstandigheden kunnen heel plaatselijk en ook qua tijd enorm verschillen. Belangrijk is dan natuurlijk dat je zelf je eigen inschatting maakt en soms beter een training kunt overslaan. Bij JustGoo gaan de trainingen altijd door, waar nodig in aangepaste vorm.

  • Nieuw is natuurlijk dat we in deze tijden allemaal op verschillende tijdstippen starten en het weer onverwacht kan omslaan. In dit soort gevallen zal de trainer bepalen of het verantwoord is een training door te laten gaan. Het is dan dus ook mogelijk dat een training op het laatste moment kan worden afgelast
  • Indien er sprake is van waarschuwingscodes geel, oranje of rood, raadpleeg dan de website over het eventueel algeheel afgelasten van trainingen. Ook hiervoor kun je terecht in de rubriek "ledennieuws".
  • Op de site staan tevens de nodige tips over het omgaan met extreem weer

Hardlopen op vakantie, do's and dont's:

Hardlopen op vakantie kan, maar let wel op een aantal belangrijke zaken.

  • Hardloopschoenen mee op vakantie en trainen? Vermijd de hitte en loop vooral in de ochtenduren
  • Loop niet té veel op teenslippers. Dat kan vervelende achillespees klachten opleveren
  • Denk aan je veiligheid en zorg dat je niet verdwaald, mocht je toch gaan hardlopen. Neem altijd je telefoon mee
  • Als je terug komt van vakantie, begin dan rustig en doe het even kalm aan in de eerste trainingen. Begin liefst een niveau lager dan vóór je vakantie. In 2 a 3 weken kun je al spiermassa en kracht verliezen. Je spieren en pezen kunnen dan weer even wennen aan de inspanning.

Goed voorbereid de zomer in!

Hierbij enkele tips om veilig te trainen in de zomermaanden.

  • Hardlopen in warm weer: veel drinken en je inspanning aanpassen aan de omstandigheden. Bij extreme hitte sla je de training liever over, of je gaat wandelen.De trainers zullen indien nodig de training steeds aanpassen en bij onveilige omstandigheden de training eventueel afgelasten!
  • Bij onweer is het onzeker of er kan worden getraind. Vaak trekt het over en is er geen probleem. Als dat niet het geval is kan de training worden geannuleerd.
  • Zonnebrand. Bescherm je huid steeds goed tegen de zon. Draag een cap en gebruik een goede zonnebrand crème of olie
  • Draag luchtige kleding, liefst licht van kleur. Donkere kleuren absorberen te veel warmte
  • Loop niet té veel op teenslippers. Dat kan vervelende achillespees klachten opleveren
  • Op de website vind je onder "Ledennieuws" de laatste informatie of een training wel of niet wordt afgelast

De trainingen in juli en augustus. Geen zomerstop!

  • Het huidige trainingsaanbod blijft tijdens de vakanties in principe gehandhaafd. Alle trainingen gaan altijd door, behalve de trainingen voor de jeugd in de zomer-school vakantie. Momenteel zijn alle trainers maximaal ingezet en we vragen er begrip voor indien een training onverhoopt vervalt wegens verhindering van een trainer
  • Indien je nog aarzelt om aan de groepstrainingen mee te doen dan blijft de vermelding op de site van de wekelijkse interval training. Deze vind je onder Ledennieuws.

 Teken, dazen, eikenprocessie rupsen en ander zomers ongemak tijdens de trainingen:

 In de zomermaanden liggen plaaggeesten op de loer die het hardlopen en wandelen soms onaangenaam kunnen maken. Hieronder een korte beschrijving van de meest voorkomende klachten.

Teken: vervelende insecten die bloed zuigen en overal kunnen voorkomen. In bos, veld maar ook gewoon in je eigen tuin. Het is goed om na een training je huid  te controleren en direct te verwijderen als je re een hebt. Soms lopen ze nog los en kun je ze zo wegpakken, soms heb je daar een pincet of tekentang voor nodig. Alle info over de teek vind je op www.tekenradar.nl

Dazen: een soort grote vlieg, maar wel eentje die stevig kan steken. Er zijn een paar soorten waaronder de regendaas die ook tijdens regenbuien actief is. Deze dazen gaan op je huid zitten en steken dan, soms zelfs door je shirt heen. Je hebt a.h.w. 2 seconden om ze weg te slaan. De steek is pijnlijk en je kunt er dagen last van hebben

Wespen en bijen: wespen kun je beter niet storen en een omweggetje manken als je in de buurt van een nest komt. Soms is een steek niet te ontlopen. Ben je eerder ooit gestoken en  allergisch voor een wespen of bijen steek, zorg dan heb je waarschijnlijk al een middel bij je om herhaling te voorkomen. Kijk ook op www.allesoverallergie.nl

Eikenprocessierups: De rupsen zitten in de zomermaanden soms massaal op eikenbomen. Bij het vervellen van de rups komen brandharen vrij die vervelende jeuk en ook allergieen kunnen veroorzaken. Gelukkig worden de rupsen steeds beter bestreden en worden bomen met linten gemarkeerd. Blijf liever dus uit de buurt

Pollen en hooikoorts: Veel mensen hebben hier last van in meer of mindere mate. Hooikoorts is vaak heel specifiek per persoon. In bepaalde tijden is daarom verstandig om niet al te inspannend of helemaal niet te sporten omdat het dan erger kan worden. Zorg ervoor, om misverstanden te voorkomen,  dat je trainer en medelopers weten dat het om hooikoorts gaat en niet om corona!

Brandnetels, berenklauw: planten die flinke brandblaren kunnen veroorzaken. Brandnetel blaren kun je verzachten met het sap ven weegbree dat meestel in de buurt groeit. Als je in aanraking bent gekomen met berenklauw speel je huid of ogen dan met water uit en zorg dat er géén zonlicht bij de geïrriteerde plek komt. Ontstaan er toch blaasjes en wordt de huid rood, of ontstaat er zelfs een soort brandwond, neem dan contact op met de huisarts.

 

 

 

Ledennieuws

Trainingsoverzichten

Nieuwsbrief

Meld je nu aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief
Please wait